Bočno parkiranje: Vježbom do savršenstva

Praktični savjeti za bezbjedno bočno parkiranje – bez štete, troškova i stresa.

Bočno parkiranje spada među osnovne vozačke vještine, ali uprkos tome mnogim vozačima predstavlja stres i srazmjerno veliki rizik za veća oštećenja karoserije ili čak težu saobraćajnu nezgodu. Za ovladavanje ovim vozačkim manevrom ključni su vježba, pravilno podešavanje ogledala za efikasan pregled okoline i poznavanje dimenzija vozila koje vozite.



Za uspješno bočno parkiranje najprije savladajte stres …

Vjerovatno nema ni ženskog ni muškog vozača koji nakon uspješno obavljenog vozačkog ispita nije barem jednom doživio ili doživjela stres, strah i nervozu prilikom bočnog parkiranja u nekoj uskoj gradskoj ulici u kojoj su iza zadnjeg branika izlijetali biciklisti ili nervozno trubili iskusni vozači. Ovi posljednji naročito umiju da budu ometajući faktor. U svom ubjeđenju da zbog vas gube vrijeme jer bi po sopstvenoj procjeni na vaše mjesto za parkiranje u roku od 30 sekundi mogli bočno da parkiraju čak i tegljač, njihove nestrpljive reakcije mogu da budu veoma ometajuće.

Opisani scenario za vozača, nevještog u bočnom parkiranju, predstavlja veliki stres i stvara preduslov za nastanak štete: u gradskom saobraćaju veliki broj manjih i većih nezgoda desi se kao posljedica stresa i na relativno malim brzinama.

Upravljanje automobilom na malom prostoru odnosno parkiranje u centimetrima zahtijeva niz relativno jednostavnih, a pravilno izvedenih postupaka.

Svaki vozač mora da za parkiranje odvoji onoliko vremena koliko mu je potrebno. Pomoć saputnika ili moderne tehnologije za nadzor okoline automobila svakako je dobrodošla i tu nema ničega da se stidimo. I najvećim samozvanim majstorima za volanom nekada se desi da prilikom bočnog parkiranja pogrešno procijene prostor, prebrzo okrenu volan, na ivičnjak naslone nove ratkape i usred manevra pognu glavu i ponove vježbu.

 

Prvi veoma važan savjet  za uspješno bočno parkiranje jeste, dakle, savladavanje stresa:

  • kada nađete mjesto za parkiranje, ne dajte se omesti i ne žurite;
  • uključite sva četiri svjetla kako bi ostali učesnici u saobraćaju vidjeli šta namjeravate;
  • pažljivo procijenite prostor;
  • pravilno podesite retrovizor sa desne strane;
  • i uz neprestani nadzor okoline vozite unazad.

 

Izbjegavanje bočnih mjesta za parkiranje nije rješenje

Ukoliko ste u auto-školi naučili da bočno parkirate samo onoliko koliko je „dovoljno“ da biste položili ispit, ocjenu uvijek možete da popravite upornom vježbom. Vježba će vam donijeti samouvjerenost koja naročito u užim prostorima za parkiranje sa mnogo ometajućih faktora može umnogome da smanji stres.

Izbjegavanje bočnog parkiranja nije rješenje jer ćete se kao vozač prije ili kasnije naći u situaciji kada ćete morati bočno da parkirate jer drugog izbora u datom trenutku neće biti.

 Pokazivač smjera, pravilno podešena ogledala i oprezno otvaranje vrata

Za uspješno i prije svega bezbjedno bočno parkiranje ključne su dvije stvari: pravilna procjena raspoloživog prostora s obzirom na dužinu vozila koje vozite, i pravilno podešena ogledala za nadzor okoline.

Uključenim pokazivačem smjera saopštavate svoju namjeru i pri napuštanju mjesta na kojem ste se parkirali, a i prilikom napuštanja parkiranog vozila nemojte zaboraviti na kontrolu okoline.

Neoprezno otvaranje vrata može da ostavi ulegnuća i rezove zbog udarca u žardinjere, potporne zidove, visoke ivičnjake i druge zamke gradske sredine. Neoprezno otvaranje vrata može da prouzrokuje i ozbiljnu saobraćajnu nezgodu ako se u njihovoj blizini nađe biciklista ili drugo vozilo.

Vrata uvijek pridržite i najprije se pogledom uvjerite šta se dešava bočno od vozila. Naročito vodite računa o mrtvim uglovima.


Već i nedužno naslanjanje branika je u suštini saobraćajna nezgoda

Prilikom bočnog parkiranja uprkos činjenici da brzina u najvećem broju slučajeva ne prelazi brzinu pješaka, mogu da se dese ozbiljnije štete na vozilu. Prilikom nepravilno podešenih ogledala vozač može da previdi visinu ivičnjaka i ošteti ratkape.

Još problematičniji su niski stubovi koji mogu da prouzrokuju veliku štetu na vratima, branicima, svjetlima i drugim izloženim dijelovima karoserije.

Prilikom izbora mjesta za parking mislite i na prostor koji će vam biti potreban da izvezete auto.

Često se u gradu dogodi da se vratite do parkiranog automobila i da shvatite da ima premalo prostora za isparkiravanje pošto je ispred ili iza vašeg auta, takoreći na vašem braniku parkirano drugo duže vozilo. U  tom slučaju prvo provjerite da na vašem autu nema nekog ulubljenja ili ogrebotine, a zatim veoma pažljivo uz višekratne ispravke smjera napustite mjesto za parking.

Ako je parking na nizbrdici, recimo u nekoj strmoj ulici, ne zaboravite da „zadržite“ automobil pomoću ručne kočnice. Ako vam i malo „pobjegne“, brzo će se zaustaviti.

Pritom ne zaboravite da čak i nježno naslanjanje branika važi za saobraćajnu nezgodu.

Čak i nekoliko milimetara duga ogrebotina ili napukao okvir tablice važe za štetu. Ako je napravite, morate da obavijestite vlasnika vozila kome ste prouzrokovali štetu. Ako budete samo odmahnuli rukom i jednostavno se odvezli, zvanično ste pobjegli sa mjesta saobraćajne nezgode, što može da dovede do više zapleta, kazni i posljedično – veoma skupog parkiranja.

 

U pomoć može da vam priskoči vještačka inteligencija

Razvoj automobilske tehnologije je na pragu doba autonomnih automobila donio mnoge sisteme za bezbjednije i efikasnije parkiranje. Većina novih automobila je čak i u nižim klasama već opremljena ultrazvučnim senzorima koji vozaču svjetlosnim, grafičkim ili zvučnim upozorenjem ukazuje na skrivene zamke ispred odnosno iza branika.

Od velike pomoći prilikom bočnog parkiranja su i kamere za vožnju unazad koje zajedno čine živu sliku pregleda okoline vozila od 360 stepeni. Prenos uživo iznad branika je često dopunjen još i različitom širinom ugla pogleda i grafičkim linijama koje vozaču usput iscrtavaju smjer s obzirom na ugao prednjih točkova.

Na tržištu se već neko vrijeme nalaze i aktivni pomoćnici prilikom parkiranja koji sami izmjere odgovarajući prostor za bočno parkiranje, a onda još i preuzmu upravljanje vozilom.

Ovaj sistem radi u oba smjera – prilikom parkiranja i prilikom napuštanja mjesta za parking – i vozaču omogućava znatno opuštenije bočno parkiranje koje pak nikako ne smije da se odvija bez pažnje vozača. Uprkos izdašnoj pomoći tehnologije vozač je i dalje odgovoran za uspješno ili neuspješno izvedeni manevar parkiranja i sve posljedice koje pritom nastanu.

Ovakav aktivni pomoćnik inače sarađuje i sa drugim bezbjednosnim sistemima, kao što su kontrola saobraćaja na raskrsnici sa funkcijom automatskog kočenja, sistemom protiv zalijetanja i sistemom za kontrolu mrtvih uglova. To znači da pomoćnik prilikom parkiranja automatski može da zakoči ispred bicikliste, vozača da upozori na biciklistu ili automobil koji se nalazi u mrtvom uglu kako ne bi otvorio vrata i prouzrokovao nezgodu. Kod najboljih sistema i tri minuta nakon što se isključi motor radi pregled mrtvih uglova koji sprječava neoprezno otvaranje vrata.

Vozač prije upotrebe ovakvog pomoćnika mora da se upozna sa njegovim radom i dosljedno da prati uputstva koja mu javlja automobil.

Vozač u bilo kom trenutku može da preuzme potpunu kontrolu nad dešavanjem. Takvi najmoćniji pomoćnici prilikom parkiranja precizno mjere i raspoloživ prostor i brzo i uspješno parkiraju čak i ako je na krajnjim granicama dužine karoserije manje od 40 cm prostora.


Izvor: vsebovredu.triglav.si



Complementary Content
${loading}