Bočno parkiranje: Vježbom do savršenstva!

4. 4. 2019

 

Praktični savjet za bezbjedno bočno parkiranje – bez štete, troškova i stresa.

 

Bočno parkiranje spada među osnovne vozačke vještine, ali uprkos tome mnogim vozačima predstavlja stres i srazmjerno veliki rizik za veća oštećenja karoserije ili čak težu saobraćajnu nezgodu. Za ovladavanje ovim vozačkim manevrom ključni su vježba, pravilno podešavanje ogledala za efikasan pregled okoline i poznavanje dimenzija vozila koje vozite.

 

Za uspješno bočno parkiranje najprije savladajte stres…

Vjerovatno nema ni ženskog ni muškog vozača koji nakon uspješno obavljenog vozačkog ispita nije barem jednom doživio ili doživjela stres, strah i nervozu prilikom bočnog parkiranja u nekoj uskoj gradskoj ulici u kojoj su iza zadnjeg branika izlijetali biciklisti ili nervozno trubili iskusni majstori za volanom. Ovi posljednji naročito umiju da budu ometajući faktor. U svom ubjeđenju da zbog vas gube vrijeme jer bi po sopstvenoj procjeni na vaše mjesto za parkiranje u roku od 30 sekundi bočno mogli da parkiraju čak i tegljač, njihove nestrpljive reakcije mogu da budu veoma ometajuće.

 

Opisani scenario za vozača, nevještog u bočnom parkiranju, predstavlja veliki stres i stvara preduslov za nastanak štete: u gradskom saobraćaju veliki broj manjih i većih nezgoda desi se kao posljedica stresa i na relativno malim brzinama.

 

Upravljanje automobilom na malom prostoru odnosno parkiranje u centimetrima zahtijeva niz relativno jednostavnih, a pravilno izvedenih postupaka.

 

Svaki vozač mora da za parkiranje odvoji onoliko vremena koliko mu je potrebno. Pomoć saputnika ili moderne tehnologije za nadzor okoline automobila svakako je dobrodošla i tu nema ničega da se stidimo. I najvećim samozvanim majstorima za volanom nekada se desi da prilikom bočnog parkiranja pogrešno procijene prostor, prebrzo okrenu volan, na ivičnjak naslone nove ratkape i usred manevra pognu glavu i ponove vježbu.

 

Prvi veoma važan savjet  za uspješno bočno parkiranje jeste, dakle, savladavanje stresa:

  • kada nađete mjesto za parkiranje, ne dajte se omesti i ne žurite;
  • uključite sva četiri svjetla kako bi ostali učesnici u saobraćaju vidjeli šta namjeravate;
  • pažljivo procijenite prostor;
  • pravilno podesite retrovizor sa desne strane;
  • i uz neprestani nadzor okoline vozite unazad.

 

Izbjegavanje bočnih mjesta za parkiranje nije rješenje

Ukoliko ste u auto-školi naučili da bočno parkirate samo onoliko koliko je „dovoljno“ da biste položili ispit, ocjenu uvijek možete da popravite upornom vježbom. Vježba će vam donijeti samouvjerenost koja naročito u užim prostorima za parkiranje sa mnogo ometajućih faktora može umnogome da smanji stres.

 

Izbjegavanje bočnog parkiranja nije rješenje jer ćete se kao vozač prije ili kasnije naći u situaciji kada ćete morati bočno da parkirate jer drugog izbora u datom trenutku neće biti.

 

Pokazivač smjera, pravilno podešena ogledala i oprezno otvaranje vrata

Za uspješno i prije svega bezbjedno bočno parkiranje ključne su dvije stvari: pravilna procjena raspoloživog prostora s obzirom na dužinu vozila koje vozite, i pravilno podešena ogledala za nadzor okoline.

 

Uključenim pokazivačem smjera saopštavate svoju namjeru i pri napuštanju mjesta na kojem ste se parkirali, a i prilikom napuštanja parkiranog vozila nemojte zaboraviti na kontrolu okoline.

 

Neoprezno otvaranje vrata može da ostavi ulegnuća i rezove zbog udarca u žardinjere, potporne zidove, visoke ivičnjake i druge zamke gradske sredine. Neoprezno otvaranje vrata može da prouzrokuje i ozbiljnu saobraćajnu nezgodu ako se u njihovoj blizini nađe biciklista ili drugo vozilo.

 

Vrata uvijek pridržite i najprije se pogledom uvjerite šta se dešava bočno od vozila. Naročito vodite računa o mrtvim uglovima.

 

Već i nedužno naslanjanje branika je u suštini saobraćajna nezgoda

Prilikom bočnog parkiranja uprkos činjenici da brzina u najvećem broju slučajeva ne prelazi brzinu pješaka, mogu da se dese ozbiljnije štete na vozilu. Prilikom nepravilno podešenih ogledala vozač može da previdi visinu ivičnjaka i ošteti ratkape.

 

Još problematičniji su niski stubovi koji mogu da prouzrokuju veliku štetu na vratima, branicima, svjetlima i drugim izloženim dijelovima karoserije.

 

Prilikom izbora mjesta za parking mislite i na prostor koji će vam biti potreban da izvezete auto.

 

Često se u gradu dogodi da se vratite do parkiranog automobila i da shvatite da ima premalo prostora za isparkiravanje pošto je ispred ili iza vašeg auta, takoreći na vašem braniku parkirano drugo duže vozilo. U  tom slučaju prvo provjerite da na vašem autu nema nekog ulubljenja ili ogrebotine, a zatim veoma pažljivo uz višekratne ispravke smjera napustite mjesto za parking.

 

Ako je parking na nizbrdici, recimo u nekoj strmoj ulici, ne zaboravite da „zadržite“ automobil pomoću ručne kočnice. Ako vam i malo „pobjegne“, brzo će se zaustaviti.

 

Pritom ne zaboravite da čak i nježno naslanjanje branika važi za saobraćajnu nezgodu.

 

Čak i nekoliko milimetara duga ogrebotina ili napukao okvir tablice važe za štetu. Ako je napravite, morate da obavijestite vlasnika vozila kome ste prouzrokovali štetu. Ako budete samo odmahnuli rukom i jednostavno se odvezli, zvanično ste pobjegli sa mjesta saobraćajne nezgode, što može da dovede do više zapleta, kazni i posljedično – veoma skupog parkiranja.

 

U pomoć može da vam priskoči vještačka inteligencija

Razvoj automobilske tehnologije je na pragu doba autonomnih automobila donio mnoge sisteme za bezbjednije i efikasnije parkiranje. Većina novih automobila je čak i u nižim klasama već opremljena ultrazvučnim senzorima koji vozaču svjetlosnim, grafičkim ili zvučnim upozorenjem ukazuje na skrivene zamke ispred odnosno iza branika.

 

Od velike pomoći prilikom bočnog parkiranja su i kamere za vožnju unazad koje zajedno čine živu sliku pregleda okoline vozila od 360 stepeni. Prenos uživo iznad branika je često dopunjen još i različitom širinom ugla pogleda i grafičkim linijama koje vozaču usput iscrtavaju smjer s obzirom na ugao prednjih točkova.

 

Na tržištu se već neko vrijeme nalaze i aktivni pomoćnici prilikom parkiranja koji sami izmjere odgovarajući prostor za bočno parkiranje, a onda još i preuzmu upravljanje vozilom.

 

Ovaj sistem radi u oba smjera – prilikom parkiranja i prilikom napuštanja mjesta za parking – i vozaču omogućava znatno opuštenije bočno parkiranje koje pak nikako ne smije da se odvija bez pažnje vozača. Uprkos izdašnoj pomoći tehnologije vozač je i dalje odgovoran za uspješno ili neuspješno izvedeni manevar parkiranja i sve posljedice koje pritom nastanu.

 

Ovakav aktivni pomoćnik inače sarađuje i sa drugim bezbjednosnim sistemima, kao što su kontrola saobraćaja na raskrsnici sa funkcijom automatskog kočenja, sistemom protiv zalijetanja i sistemom za kontrolu mrtvih uglova. To znači da pomoćnik prilikom parkiranja automatski može da zakoči ispred bicikliste, vozača da upozori na biciklistu ili automobil koji se nalazi u mrtvom uglu kako ne bi otvorio vrata i prouzrokovao nezgodu. Kod najboljih sistema i tri minuta nakon što se isključi motor radi pregled mrtvih uglova koji sprječava neoprezno otvaranje vrata.

 

Vozač prije upotrebe ovakvog pomoćnika mora da se upozna sa njegovim radom i dosljedno da prati uputstva koja mu javlja automobil.

 

Vozač u bilo kom trenutku može da preuzme potpunu kontrolu nad dešavanjem. Takvi najmoćniji pomoćnici prilikom parkiranja precizno mjere i raspoloživ prostor i brzo i uspješno parkiraju čak i ako je na krajnjim granicama dužine karoserije manje od 40 cm prostora.  

 

Izvor: vsebovredu.triglav.si

 

 

Da li mislite da će vam ovaj savjet dobro doći ako se nađete u sličnoj situaciji? Onda ne smijete propustiti još savjeta koje pripremamo za vas.

Prijavite se na naš Newsletter kako bi redovno na vašu e-mail adresu stizali savjeti koje spremamo za vas.

 

 

Share on Google+